Türkiye'nin Otomobiline Yolculuğunda Başarılar Dileriz!
Uzun süredir bir çok yazılı ve görsel paylaşımlarda "yerli otomobil" şeklinde paylaşımlara yer verildiğini görüyorum ve bu konuyu ele almak istiyordum.
"Yerli otomobil" ilk yerli otomobil şeklinde bir söylem diğer Türkiye'de üretimi yapılan ve kapasitesi 1.9 milyon adeti ve üretimi 1.5+ milyon adedi bulan otomotiv endüstrimizin farkında olmamak gibi! Oysaki Türkiye Otomotiv Endüstrisinde dünyada ki 15 büyük ve Avrupa'da 5 büyük üretici ülkeden biri konumunda. Ülke olarak gündemimiz "Yerli Marka" konusu!
Not : Küresel otomotiv endüstrisinde, araçların tasarım, tüm parça ve teknolojileri tek bir merkezde yapılması maliyetler ve teknoloji transferi için yatırımın paylaşımına dayalıdır! Fabrikalar tasarımdan - teslimata kadar bir çok konuda üretimde "tedarikçi ve iş birlikleri " çalışırlar. Önemli olan konu markanın merkezinin neresi olduğudur!
Tek Eksiğimiz "Yerli Marka"!
Aralık 2019 sonunda "YERLİ MARKA" Türkiye'nin Otomobili tanıtıldı ve çok onur verici bulduğumu belirtmeliyim. TOGG ekibine tebrikler!
TOGG bu boşluğu geleceğin ihtiyaçları üzerine tasarlanan araçlarla dolduracak olması ( EA, Otonom, "0"emisyon, Akıllı Teknolojiler, Mobilite, Sürücü destek sistemleri...vs) yerel pazarda ve uluslararası pazarda kartların tekrar dağıtıldığı otomotiv sektörü için yerinde bir okuma!
Tanıtılan araçlar ve öngörülen teknik detaylara yazının sonunda kısaca değineceğiz...
Küresel otomotiv endüstrisinde Türkiye'nin yerine bakacak olursak;
"2000’den sonraki yıllarda, dünya pazarlarının arz ve talep profillerindeki değişim doğrultusunda otomotiv sektörünün dünya genelindeki üretim ağı ve kapasitesi yeniden yapılandırıldı. Araç üretimi 20 yıldan kısa bir sürede 56 milyondan 97 milyona yükselirken, uluslararası imalatçıların üretim ağı da çeşitlilik kazandı."
1999-2017 yılları arasında, gelişmiş dünyanın üretimdeki payı %83’ten %46’ya gerilerken,
• Çin'in payı %30’a yükseldi.
• Gelişmekte olan diğer pazarlar da güçlü üretim merkezleri olarak ortaya çıktılar ve paylarını %8’den %24’e yükselttiler.
Son 20 yılda Bölgesel olarak Kuzey Amerika - Batı Avrupa hattı üretim merkezi olması durumu Doğuya yöneldi ve yeni hakim bölge Doğu oldu. Küresel şirketlerin üretim ağında Çin başta olmak üzere çeşitli bölgeler yerlerini aldılar.
• Kuzey Amerika ile Batı Avrupa’nın toplam payı %61’den %33’e düştü.
• Çin ve Asya Pasifik bölgesinin payı %29’dan %53’e yükseldi.
• Doğu Avrupa’da ise genişleme ve yeni kapasite yatırımı sayesinde üretim 2,5 kat arttı.
Türkiye'nin gelişimi!
Türkiye son 20 yılda araç üretimdeki payını % 0,53’ten %1.75’e yükseltti, dünyada 15 büyük üretici arasında.
Türkiye üretim kapasitesi ve üretimi!
Türkiye’de kapasite 2000 yılında 800.000 adetten 2017 yılında 1,9 milyon adede yükseldi.
Türkiye’de üretim 468.000 araçtan 1,69 milyon araca yükseldi
Türk otomotiv endüstrisinin son yıllardaki performansı, kapasite ve üretimin artmasıyla;
OEM’lerin yeni kapasite yükseltmelerinin ve bu yeni kapasitelerin tetiklediği yan sanayi yatırımlarının ardından otomotiv sektörünün Türkiye'deki toplam geliri 2009 ile 2017 yılları arasında 17,6 milyar Avro’dan 37,7 milyar Avro’ya yükseldi.
• Gelir bakımından Türkiye otomotiv endüstrisi 2009 ile 2017 arasında %10 ortalama yıllık büyüme oranıyla büyüdü. (Kaynak: TR T.C. Yatırım Ofisi)
Türkiye'de Üretim Yapan Markalar -Kapasiteleri ve Üretimleri
Türkiye'de üretim yapan başlıca şirketler;
TOFAŞ Türk Otomobil Fabrikası A.Ş.
Ford Otomotiv Sanayi A.Ş.
Oyak-Renault Otomobil Fabrikaları A.Ş.
Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye A.Ş.
Hyundai Assan Otomotiv San. ve Tic. A.Ş
Karsan Otomotiv San. ve Tic. A.Ş
Honda Türkiye A.Ş.
Mercedes-Benz Türk A.Ş.
Anadolu Isuzu Otomotiv San. ve Tic. A.Ş
Temsa Ulaşım Araçları San. ve Tic. A.Ş
Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi A.Ş.
MAN Türkiye A.Ş.
Üretim kapasiteleri;
Türkiye otomotiv endüstrisinde üretilen bazı modeller;
Ford Otosan ; Ford Transit, CoTransit Coustm, Ford Tourneo Courier / Transit Courier, Ford Trucks Kamyon
Tofaş ; Fiat Egea Ailesi; Fiat Doblo, Fiat Fiorino,
Toyota ; Corolla, CH-R
Oyak -Renault ; Clio 4, Clio Grand Tourer, Yeni Megan Sedan
Honda ; Civic Sedan
Hyundai ; i20
Türkiye otomotiv tarihinde önemli "yerli marka" çalışmaları;
Anadol
İlk Anadol Otasan fabrikasından 1966 yılında çıktı. 1984 yılına kadar üretimi devam etti ve 93188 adet üretildi. (Kaynak - Ford Otosan Kurumsal)
Devrim
1961 yılında 4 adet üretilen DEVRİM Otomobillerinden sadece birisi günümüze ulaşmıştır. Türkiye Lokomotif ve Motor Sanayi A.Ş. TÜLOMSAŞ/Eskişehir bahçesinde, özel olarak yapılan camlı garajda muhafaza edilen DEVRİM Otomobili halen çalışır durumdadır. (Kaynak - devrimarabasi.com)
Elektrikli Araç "EA" denemeleri
EVT S1 - Elektirkli Spor Otomobil
EVT Motor - Hacettepe Üniversitesi Beytepe Kampüsü sınırları içerisinde, spor otomobil sınıfında yerli elektrikli bir araç geliştirmek üzere kurulmuştur, 2015 yılında tanıtılıp - 2016 yılında faliyetleri sonlanmıştır. (Kaynak: https://www.mmo.org.tr/sites/default/files/12_2.pdf )
TOGG - Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu
Elektirkli Araçların "EA" Pazarı
Otomotiv üreticilerini zorlayacak konular, bir yandan, şartları ağırlaşan regülasyonlara uyum sağlamak için yeterince EA satmaları gerekecek, diğer taraftan da bunu sağlamak için katlanacakları artan batarya maliyetleri. Mevcut Otomotiv endüstrisine yapılan yatırımlarının karlılıklara etkisi ayrı bir konu! Bu konu Otomotivde Oyuncuları ciddi etkilemesi bekleniyor.
EA’ların büyümesi; BEV ve PHEV (Dışarıdan şarj edilebilir hibrit elektrikli araç)’lerin HEV pazarından giderek pay alması sayesinde gerçekleşecek.
Global EA satışlarının 2023 yılına kadar ikiye katlanması beklenirken, içten yanmalı motor modellerinin de yine pazarın çoğunluğunu oluşturması bekleniyor. %6 2024’e kadar yeni araç satışlarında EA oranı (HEV dahil) beklenen (Kaynak : EY)

Menzil;
500 Kilometreden Fazla Menzil Kullanıcılar, yüksek enerjili Lityum-iyon pil teknolojisinin sunacağı 2 farklı menzil alternatifi arasından ihtiyaçlarına yönelik bir seçim yapabilecek. Türkiye’nin otomobili, 300+ km. veya 500+ km. menzil sağlayan 2 farklı pil seçeneği sunacak ve kullanıcıların kendileri için en uygun olanı tercih ederek otomobillerini konfigüre etmesine olanak tanıyacak. 30 Dakikadan Kısa Sürede Hızlı Şarj Türkiye’nin otomobili hızlı şarj ile 30 dakikadan kısa sürede %80 pil doluluk seviyesine ulaşabilecek. Böylece, seyahat edenler uzun yolculuklarda kısa bir kahve molası süresince dinlenirken, otomobilleri de yolculuğun kalan bölümü için hazır hale gelmiş olacak.
8 Yıl Pil Garantisi Türkiye’nin otomobili, ileri Lityum-iyon pil teknolojisi ve aktif termal yönetim sistemlerinin sağlayacağı teknik avantajlar sayesinde 8 yıl boyunca pil garanti güvencesine sahip olacak. (Kaynak: https://togg.com.tr/Dosyalar/Pdf/togg-urun-bulteni.pdf )
Performans;
Türkiye’nin otomobilinin kullanıcıları dilerlerse 200 beygir güç sunan tek e-motor ile arkadan çekişli (RWD) versiyonu, veya toplam 400 beygir güç sunan iki e-motorlu tüm tekerleklerden çekiş (AWD) sistemine sahip versiyonu tercih edebilecek.
4.8 Saniyede 0-100 Km/Saat Hızlanma ile Rakipsiz Performans Türkiye’nin otomobili, her iki çekiş sistemi ile de benzersiz bir ivmelenme deneyimi yaşatacak. Otomobil 0 -100km/saat hızlanmasını 200 beygir güç sunan motor seçeneğinde 7.6 saniyede, 400 beygir güç sunan motor seçeneğinde ise sadece 4.8 saniyede tamamlayarak rakipsiz ivmelenme performansını etkileyici bir sessizlik ve enerji tasarrufu eşliğinde sunacak.(Kaynak: https://togg.com.tr/Dosyalar/Pdf/togg-urun-bulteni.pdf )
Güvenlik;
Güvenlik ögeleri ve ileri sürücü destek sistemleri sayesinde yollara çıkacağı 2022 yılının EuroNCAP 5 Yıldız güvenlik normlarını sağlayacak. (Kaynak: https://togg.com.tr/Dosyalar/Pdf/togg-urun-bulteni.pdf )
Otonom sürüş ve Mobilite;
İnternet Üzerinden Güncellenebilecek Sürücü Destek Sistemleri Türkiye’nin otomobili şehir içi trafik pilotu özelliğini de içeren ileri sürücü destek sistemleri sayesinde “Seviye 2+” otonom sürüş kabiliyetine sahip olacak ve kullanıcılarının trafikteki yükünü hafifletecek. Otomobil, TOGG mühendisleri tarafından tasarlanan sürekli geliştirilebilir mimari sayesinde “Seviye 3 ve ötesi” otonom sürüş dönüşümüne uygun ve hazır altyapıya sahip olacak. İnternet üzerinden yapılabilecek güncellemeler ile otomobil sürekli olarak en ileri teknoloji ile geliştirilebilecek. (Kaynak: https://togg.com.tr/Dosyalar/Pdf/togg-urun-bulteni.pdf )

Türkiye’nin otomobili bağlantılı altyapısıyla sürekli internetin içinde yerini alacak, internete bağlanabilmek için farklı bir cihaza ihtiyaç duymayacak. Otomobil, tüm akıllı şehir altyapısı, elektrik şebekesi, cihazlar, evler ve binalar ile iletişim halinde olacak ve yaşamın birçok farklı alanında kullanıcısının yerine düşünen bir asistana dönüşecek. İlerleyen yıllarda, özellikle 5G teknolojisinin yaygınlaşmasıyla birlikte bağlantılı otomobil akıllı yaşamın merkezine yerleşecek ve mobilite ekosistemi içinde doğacak yeni hizmetler kullanıcıların hayatına değer katan ve kolaylaştıran farklı bir mobilite deneyimi yaşatacak. (Kaynak: https://togg.com.tr/Dosyalar/Pdf/togg-urun-bulteni.pdf )
Kaynaklar : TR TC Yatırım Ofisi - EY, ODD, TUIK, TOGG, Tmmob, Ford Otosan web, Tofaş web, Toyota web, Hyundai web, Honda web, Uluslararası Motorlu Araç Üreticileri Örgütü, OSD
© 2019 Sabit Sakin Satış Akademisi Otomotiv Eğitim ve Danışmanlık Hizmetleri
Sabit Sakin
Not* Uyarı : Bu makalede verilen bilgiler, herhangi bir biçimde tavsiye olarak kullanılmamalıdır. Bu bilgilere dayalı olarak alınan kararların sonuçlarından ve risklerinden Sabit SAKİN sorumlu olamaz.
Fikri Haklar; Bu yazıda yer alan bilgileri herhangi bir biçimde, Sabit Sakin'in öncelikli yazılı izni olmaksızın kopyalayamaz, yükleyemez, yayınlayamaz, dağıtamaz veya çoğaltamazsınız. Bununla birlikte, bu yazıda yer alan bilgileri kendi kullanımız için basabilir/veya yükleyebilirsiniz, kaynak göstererek paylaşabilirsiniz.
Comments